1. Kiterjesztett valóság a közösségi médiában
A Forbes szerint ez a technika hódítani fog az online marketingben. Miért? A kiterjesztett valóság (augmented reality ? AR) legismertebb példája minden bizonnyal a nagysikerű Pokémon Go volt. Mivel az elérhető árú okostelefonok egyre erősebbekké válnak, és a közösségi oldalak is egyre több AR-t használó funkciót lesznek képesek fejleszteni, több és több felhasználót érhetnek majd el ilyen újszerű módon. Például elképzelhető, hogy egy-egy márka hamarosan AR-en keresztül jeleníti majd meg hirdetéseit, amikor a felhasználó egy bizonyos pontra érkezik (például a fővároson belül).
A KKV szektor számára azonban ez túl nagy költségvetést jelent még 2018-ban, inkább a multinacionális cégek gondolkodhatnak ebben.
2. Az Influencer marketing vége
Az Influencerek kora lejárt a Forbes szerint. Az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt az olyan cégek száma, amelyek egy vagy több befolyásos személyen keresztül igyekeznek népszerűsíteni saját nevüket. Azonban a legtöbb ilyen cég egyszerűen nem látja, hogy ez a módszer eredményes lenne, és sok esetben több pénzt fektetnek partnereikbe, mint amilyen eredményeket visszakapnának azok munkájából. Nagy valószínűséggel ezek a cégek kiszórják majd mindazokat a partnereket, akik nem ütik meg a mércét (és csak a legjobban teljesítőkkel működnek együtt a továbbiakban), és inkább organikusabb módszerekhez folyamodnak.
Ma Magyarországon szinte mindenki celebnek számít, Blogger, Vlogger, Youtuber lehet bárki. Habár a követői számok néha impozánsak, azonban a célcsoport maximum a fiatalokat célzó márkáknak lehet jó. Az ellenkezője is igaz: a kevés követővel rendelkező bloggerek gyakran jó marketing szöveggel próbálják eladni magukat. ?Bár kevés követőm van, de az a prémium szegmensből tevődik össze?. Sokat hallottunk mi is erről. Ahogy bármilyen online marketing tevékenység, úgy az Influencerek alkalmazása sem hoz megtérülést, ha ad-hoc jelleggel, találomra választjuk ki, kinek fizetünk. Kérjük ki a bloggereket, vloggereket jól ismerő marketingtanácsadó véleményét!
3. Középpontban a fogyasztó vásárlási folyamata
Az adatokon alapuló marketing már évek óta fontos és hatékony eszköznek számít, de 2018-ban elengedhetetlen lesz, hogy ezeket a begyűjtött adatokat a fogyasztó vásárlási folyamatának elemzésére használd fel. Ez a folyamat vagy ?út? számos lépésből áll, neked pedig pontosan tudnod kell, hogy fogyasztóid éppen hol tartanak a vásárlásban. Ki kell derítened, hogy mi az, ami vonzza őket, és olyan marketing stratégiával kell előállnod, amellyel minden egyes lépésüknél velük tarthatsz.
Ezt csak akkor tudod megtenni, ha online marketing stratégia alapján szervezed a marketing kommunikációt, elemzel és mérsz! A mért adatok alapján módosítanod kell marketing folyamataidat, és az eredményeket újra le kell mérned. Ez a PDCA elv.
4. Célzottabb hirdetések, pontosabb célok
Valljuk be ? az internet tele van hirdetésekkel és reklámokkal. Az emberek egyszerűen megtanultak együtt élni velük és egyébként is csak minimális ideig hajlandók egy-egy dologra koncentrálni a rohanó hétköznapok során. Ennek fényében minden okunk megvan azt feltételezni, hogy a hirdetések sokkal célzottabbá válnak majd, egy nagyon specifikus konverziós céllal, legyen szó akár asztali számítógépes, akár mobilos környezetről.
Az AdWords és a Facebook is rengeteg célzási lehetőséget ad. Részletgazdag kampányokat kell indítanod, melyek csak annak a célcsoportnak szólnak, akit valóban el is találnak.
5. Az élő videózás fejlődése
A videó 2017-ben is óriási trendnek számított, és ez 2018-ban sem változik majd. Ami azonban újdonság lesz, az az, hogy egyre fontosabbá válik majd az élő videók minősége. Ha megnézzük a legnagyobb közösségi platformokat, akkor láthatjuk, hogy egyre több fontos funkciót adnak hozzá az élő videó-közvetítéseikhez. 2018-ban a remegő kézben tartott, homályos élő videók nem számítanak majd elfogadható minőségűnek.
6. Beszédes felhasználói felületek ? a chatbotok
Az Apple Sirije, az Amazon Alexája, a Google Assistantje és a Microsoft Cortanája, a különböző chatbotok és hasonló, beszélgetés-alapú keresésre optimalizált eszközök egyre több fogyasztónál válnak a mindennapi élet fontos részeivé. A beszélgetés-alapú keresés rendkívül kényelmes és természetes, így nem meglepő, hogy egyre több cég igyekszik eleget tenni a fogyasztók egyre szigorúbbá váló elvárásainak.
Mi is használtunk már 2017 során is chatbotokat, a turizmus és vendéglátás marketing területén. Ezek előretörése várható, azonban az emberek egyre okosabb chatbotokat szeretnének, ezért érdemes nem az alap chatbot programokat használnod.
7. A marketing és a videó ? videómarketing
A videó ? mint ahogy azt már korábban említettük ? már rég óta nem csak a hétköznapi felhasználók, hanem a profik és a nagyobb vállalatok első számú tartalomformátumaként hódítja a digitális világot. Az igényesen elkészített videós tartalmak sokat tehetnek egy cég sikeréért. Itt is fontos szempont, hogy az emberek egyre rövidebb ideig képesek odafigyelni a dolgokra, így a marketingesek igyekeznek ilyen jellegű tartalmakkal megragadni a fogyasztók figyelmét és ezzel növelni webhelyeik forgalmát.
8. Az értékesítési tölcsér személyre szabása
A tömegeknek megfogalmazott, kötegekben kiküldött emailek és hirdetések ideje lejárt. A specifikus célzás és személyre szabás az értékesítési tölcsér minden szakaszában egyre fontosabb és fontosabb lesz. Mit jelent ez? Például minden egyes kampányodhoz saját, személyre szabott landing oldalt kell készíteni. Minél specifikusabb élményt biztosítasz ügyfeleidnek, annál relevánsabb maradhatsz majd 2018 során.
9. Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR)
A GDPR nem is egy trend, de biztos lehetsz benne, hogy 2018-ban rengeteg marketing irányzat sorsa függ majd tőle. A marketingesek számára egyre nehezebbé válik majd a fogyasztók viselkedésének lekövetése a digitális sütik segítségével. A közönségcélzási stratégiákat szép lassan leváltják a kontextuális célzási módszerek, így minden marketingesnek muszáj lesz pontosan tudnia, hogy egy-egy weboldalával mit is szeretne elérni, ha biztosítani akarja a megfejelő célzást és márkája biztonságát.
A GDPR leírását korábban közzétettük, itt találod: Mi az a GDPR rendelet?
10. A kísérletezés ára
A kísérletezések ára (Cost per Experiment) felváltja majd a korábban használt mérőszámokat ? CPM(megjelenítések), CPC (kattintások), CPL (leadek), stb. Mivel egyre több csatorna és eszköz áll a marketingesek rendelkezésére, idővel szinte lehetetlen lesz nyomon követni az összes egyedülálló mérőszámot, ezért a szakembereknek egyre több kísérletet kell majd lebonyolítaniuk, odafigyelve azok eredményeire.
11. Nyelvre szabott hirdetések
Azok a cégek, amelyek szeretnének több piacra is kiterjeszkedni és ezzel több fogyasztót elérni, komoly sikereket érhetnek el, ha saját nyelvükön szólnak lehetséges ügyfeleikhez. Minél több nyelven érhetők el hirdetéseid, annál szélesebb körökben terjedhet el céged, termékeid és szolgáltatásaid híre.
12. Hangalapú marketing
A Google szerint a mobilról indított kereséseik 20%-a hangalapú, és ez az arány csak egyre nagyobbá és nagyobbá válik majd, ahogy a felhasználók hozzászoknak a különböző szolgáltatók keresőasszisztens funkcióihoz (Alexa, Siri, okos hűtők, stb.). A marketingeseknek fel kell készülniük az ilyen keresésekre, és megfelelően optimalizálni tartalmaikat rájuk.
13. Intelligens algoritmusok
Az API-k egyre jobban támogatják a gépi tanulással kapcsolatos algoritmusokat, a természetes nyelvfelismerést és a mesterséges intelligenciát is. Ez még a kisebb cégek számára is lehetővé teszi, hogy az algoritmusok segítségével egyre pontosabban ?megjósolhassák? marketinges költekezésüket, optimalizálva ezzel költségvetésüket.
14. Újszerű tartalommarketing
A videó és más tartalmak térhódításának köszönhetően a tartalommarketing ma már nem csupán a szöveges blogbejegyzésekről és felsoroló cikkekről szól. A hangalapú keresés sok tartalomstratégiát megváltoztat majd, amelyek így egyre inkább a bővített kivonatokra fognak pályázni, illetve interaktív útmutatókra, amik szóban képesek elmagyarázni egy-egy összetettebb folyamatot a felhasználók számára.
A keresések azonban 2018-ban is szavakat céloznak majd, így a hagyományos tartalommarketing sem mehet feledésbe. Cikkek, szakszótárak, online tanácsadás: ezek mind alapvetők egy honlapon 2018-ban is!